
De mogelijkheden van social media marketing om te bouwen aan relaties met de doelgroep(en) worden door steeds meer bedrijven ontdekt. Wat ook de reden is waarvoor social media wordt ingezet, de eerste stap is het bedenken van een social media marketingstrategie. Hierin wordt beschreven op welke manier optimaal gebruik kan worden gemaakt van de mogelijkheden van social media
Samen met jou doorlopen we de volgende stappen:
1: Doelstellingen bepalen
Wat wil je met social media bereiken? Welke doelstellingen zijn er al? Zijn deze doelen realistisch? Hoe meten we het succes van social media? Deze vragen worden tijdens de eerste stap beantwoord. Organisaties die nog geen antwoord hebben op deze vragen helpen we in deze fase met het bedenken van haalbare doelstellingen.
2: Bepalen middelen en tone of voice
Het is bekend wat de doelstellingen zijn. Nu adviseert Sageon in de manier van communiceren, welke tone of voice past het beste? We adviseren je in de keuze in social media platformen zoals Facebook, Google+ en YouTube. Is het verstandig om op alle social media kanalen aanwezig te zijn, of kies je bijvoorbeeld alleen voor LinkedIn en Twitter?
3: Inrichten, monitoren en plannen
Tijdens de derde stap wordt bepaald wie welke taken op zich neemt. Ook wordt actief bijgehouden wat er over relevante onderwerpen wordt gezegd. Zo mis je bijvoorbeeld nooit meer een Tweet of Facebook bericht waarin jij of jouw organisatie wordt genoemd. Social media berichten worden vooruit ingepland om tijd te besparen.
4: Rapporteren en bijsturen
Tenslotte in het belangrijk om te meten welke berichten van jou (of van je concurrenten) goed scoren. Welke berichten krijgen veel aandacht en trekken bijvoorbeeld veel bezoekers naar je website? Sageon rapporteert periodiek en stuurt aan de hand van rapportages waar nodig bij.